torsdag 4. juni 2015

Bjelkeskjøter

Jobb: Klippe, måle, stanse og slipe plater, som skulle sveises på enden av H-jern, slik at du kan koble to H-jern sammen.

Over ser du en forenklet tegning, først av bare et H-jern sett fra siden. Det andre bildet viser hvordan H-jernet vil se ut med de to platene sveiset på. Hensikten er at når to bjelker er laget slik, kan du feste de sammen med bolter og muttere. Da er det enklere å demontere, enn om man skulle sveiset de to bjelkene sammen.

Planlegging: Måle innvendig høyde, inni bjelken, og måle dybden inn til midt plata, dette blir altså målene på plata som skal klippes. Jeg tegnet også opp en skisse for meg selv, slik at det er lettere å holde oversikt. 
Platene skulle være av 10mm svart stål. Vi trengte 4 stykker.

Utstyr/ maskiner: 
  • Platesaks
  • Stansemaskin med 18mm verktøy
  • Vinkelsliper med lamell skive
  • Noe til å merke plata med, jeg brukte tusj
  • Vinkel
  • Tommestokk
  • Kjørner
  • Slager
HMS: 
  • Friskluftsmaske maske
  • Hansker
  • Ørepropper
  • Vernesko
  • Flammehemmende klær
Utførelse: Jeg startet med å klippe plata i platesaksa, plata jeg brukte hadde målet: 700x90mm. Så det første jeg gjorde var å klippe av 15mm på langsiden, slik at plata hele vegen nå var 700x75mm.
Deretter klipte jeg fire biter 120 lange. Nå var utgangspunktene klare. 

Jeg måtte så merke alle platene og kjørneslå dem. Jeg målte 30mm inn fra begge kortsidene, med tommestokken. For så å bruke vinkelen til å sørge for at streken ble rett (parallell) med kanten. Da har vi 30 inn hele vegen langs streken. Så målte vi senter inn på langsidene. 75:2=37,5. Da skal vi måle 37,5 inn så er dette midten. Vi bruker vinkelen her også for å sørge for en rett strek. Når vi gjør dette, vil vi får to skjæringspunkt. I midten av disse krysningspunktene skal vi kjørnemerke, Her er senter av hullet. Vi bruker kjørneren og en slager til å lage disse merkene. Dette gjøres på alle fire platene. 

Da er det bare en ting som mangler, hullene. Jeg bruker stansemaskinen til å lage hull. Dette går mye fortere enn om vi skulle borra de. Jeg må bruke Ø18 tapp, og Ø18,7 dyne. Hullene skal være Ø18 fordi det er Ø16 bolter som skal brukes i hullene. Det er vanlig at hullene lages 2mm strørre en størrelsen på bolten.
Da jeg hadde byttet verktøyet i stansemaskinen satte jeg i gang med å stanse. Jeg senker først tappen litt, slik at det er lettere å se hvor jeg skal treffe. Fordi i senter av tappen er det en liten spiss. Denne spissen skal passe oppi kjørnemerket. Det er derfor det er viktig å gjøre dette på forhånd. Når du kjenner at spissen har glidd nedi merket, vet du at du får senter av hullet akkurat der du vil ha det. Da er det bare å trykke ned fotpedalen. Tappen vil da gå gjennom stålet, og lage et hull. Materialet som da presses vekk, går igjennom dyna og ut i en beholder.
Vi gjør dette på alle 8 hullene.

Da vil platen se ferdig ut, men ikke helt passe. For vi må slipe vekk hjørner, og skrå de øvre kantene litt. Midten av H-jernet står nemlig ikke vinkelrett på den øvre og nedre delen. Vi kan se dette på det øverste bildet. Jeg slipte og tilpasset alle platene, til de passa.

Resultat: Hensikten med alt dette var jo for å kunne sku sammen delene, i stede for å sveise dem. Når platene sto mot hverandre var lett å sette inn boltene. Hullene var altså laget like i forhold til hverandre. Det betyr at det ble et bra resultat.

Læringsmål: 

  • bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget
  • klargjøre materialer for sammenføying
  • bruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgavene
  • bruke manuelle og CNC-styrte maskiner
  • bruke måleverktøy og vurdere måleresultater
    • http://www.udir.no/kl06/PLA3-01/Hele/Kompetansemaal/

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar