torsdag 26. mai 2016

Aluminiums "blinding"

Jobb:
Lage en slags blinding av aluminium. Dette var til et prøveprosjekt, og var ikke nøye, men trengtes fort.

Planlegging:
Jeg måtte velge en rask og effektiv måte å utføre jobben på, ettersom det var hast. Først måtte jeg finne fram en plate. Ettersom blindingen skulle ha en så stor diameter, var det ikke plass til å skjære ut hele på en plate. Om dette skulle vært en ordentlig blinding måtte vi derfor skjøtet to plater sammen (eller spesial bestilt større plate), men dette var bare til testing av trykk (eller noe sånt) så det var derfor ikke nødvendig å skjøte. Jeg fikk beskjed om at den bare skulle være slik.
Det måtte også lages et feste på toppen, slik at de kunne henge den opp. Se tegning under.


HMS:
Vanlig verneutstyr. Viktig og også ha opplæring av platesaksa og stansa som skal benyttes.

Utførelse:
Jeg startet med å finne en 2 mm. aluminiumsplate på lageret. Deretter brukte jeg en kjørner og en hammer til å banke inn senteret av blindingen. Jeg måtte prøve å utnytte så mye av plata som mulig. Derfor måle jeg litt fram og tilbake før jeg fant ut at blindingen ble størst om jeg la den ut slik som illustrert på tegningen. Jeg slo et kjørnemerke i det som skulle bli senter av blindingen. Deretter satte jeg kjørneren i målebåndet, der det er et hull som skal bukes til akk dette. Nå vil senter da ligge på 100 mm. på målebåndet. Når vi drar ut målebåndet til målet av radiusen må vi legge på 100 mm. Vi låser altså målebåndet på 795 mm. (1390/2+100). Når spissen er nedi kjørnemerket, er det bare å dra målebåndet rundt, for på undersiden har det en spiss, slik at du risser på plata akk det målet du har låst målebåndet på. Her kunne jeg også brukt en stor passer. 
Da jeg hadde risset inn det av blindingen som jeg fikk plass til på plata. Skrudde jeg på den minste platesaksa. Her er det bedre lys en på den store. Da er det lettere å se hvor saksa kommer til å klippe. For nå er jo poenget å klippe så nærme rissinga som mulig, men ikke for mye. Jeg startet på midten og jobbet meg ut til begge sidene. Det blir mange klipp, men jo flere jo rundere blir det.
Da jeg hadde klipt av så mye jeg kunne, Tok jeg vinkelsliperen med en lamellskive og slipte over. Slik at blindingen blir ennå rundere og for å runde kantene.

Av restene jeg klipte av fra plata skal jeg lage opphengsbrikka som skal sveises på til slutt. Jeg klipte da til en brikke på 50x60mm. Så målte jeg halveis inn fra begge sider. 25mm inn på kortsiden og 30mm inn på langsiden. Og slo et kjørnemerke i krysningspunktet. Deretter byttet jeg verktøy i stansemaskinen til 18mm tapp. Jeg presset ut hullet, dobbeltsjekka at alt stemte før jeg sendte det til sveis.


Resultat:
Resultatet ble bra, for diameteren stemte med målet på tegningen. Hvis dette ikke hadde vært en hastejobb, hadde jeg nok vært litt nøyere, og prøvd å få den litt "rundere" enn det den ble. Men dette holdt for denne jobben. 

Læringsmål:
* arbeidsoppgaver i tråd med tegninger, prosedyrer og standarder 
* bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget 
* drøfte faglige løsninger med kollegaer 
* utføre kildesortering og avfallshåndtering i tråd med bedriftens instruks
* gjøre rede for og utføre arbeidet i tråd med gjeldende krav til HMS
* klargjøre materialer for sammenføying
* bearbeide stålplater, profiler og strukturelle rør i tråd med arbeidstegninger og spesifikasjoner
* bruke manuelle og CNC-styrte maskiner 
* bruke måleverktøy og vurdere måleresultater
* velge materialer i tråd med tegninger og spesifikasjoner




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar