søndag 24. januar 2016

Trabulant

Jobben: Lage en trabulant etter tegning. Den bestod av to trappetrinn på den ene siden et lite platå, og to trappe trinn på den andre siden. Den ene siden skulle være kortere enn den andre siden.

Planlegging: Før vi begynnte på jobben måtte vi finne fram eventuelt utstyr. Vi måtte også finne ut i hvilken rekkefølge vi skulle lage denne trabulanten. Selvfølgelig må vi starte med å kappe alle vinkeljerna vi trengte.  Deretter kan det lønne seg å merke av hvor hullene skal bores. Deretter må vi slipe fuger og slipe vekk glødeskallet, slik at sveisene kan få det beste utgangspunktet. Før vi tilslutt kan hefte alt sammen.

Utstyr/maskiner:

  • Bandsag
  • Vinkelmåler
  • Vinkelsliper
  • Slipeskive
  • Tommestokk
  • Rissnål
  • Platevinkel
  • Kjørner 
  • Hammer
  • Magnetbormaskin
  • 14mm kjernebor
  • Sveiseapparat
  • Elektroder

HMS: Viktig å ha opplæring i alle maskiner som benyttes, jeg satte også opp det lange håret i dott da vi skulle bore. Om man er uforsiktig og uheldig kan dette nemlig huke tak. Som alltid må man bruke riktig verneutstyr:

  • Flammehemmende klær (fordi det skal sveises og slipes)
  • Vernebriller (spon og sprut fra både saging, borring, sveising og sliping)
  • Sko med vernetupp (tunge ting kan dette ned på føttene)
  • Hansker
  • Ørepropper/ hørselvern
  • Sveisemaske/friskluftsmaske (til sveising og sliping)

Utførelse:
Vi startet med å kappe alt på stykklista. Det var mange forskjellige lengder som skulle kappes, på forskjellige grader. Det var bestilt inn en lengde (8m) med L150x75x10, vi måtte kappe alt ut fra denne.

Som vist på tegningen skulle kappes 60° på endene. men siden vi skulle sette to sammen, må vi fordele gradene på begge jerna. For å få dette likt deler vi derfor på 2. Vi stilte derfor saga på 30° som vist under. 



Da vi skulle sage til vinkeljerna, satte jeg på hastigheten for svartstål (fortere enn om vi skulle skjært syrefast eller rustfritt stål). Mating satte jeg mellom 3 og 4, dette har jeg erfart at fungerer best. 

Da vi hadde skjært til alle emnene var det på tide å merke av hvor hulla skulle bores. Som visst på tegningen over skulle det være fire hull i vinkelen. Ut fra slik det er tegnet skulle vi måle opp først det ene punktet, for så å måle opp neste punkt fra første punkt. Jeg valgte å måle opp alle målene fra den ene enden. Om du måler opp slik det er tegnet, er det fort at det blir veldig feil. Om den 1. streken blir 1 mm feil, vil denne feilen følge alle de neste strekene. 
Jeg brukte tommestokk for å måle opp punktene jeg trenger, og markerte dem med rissnål. Deretter brukte jeg en platevinkel for å få en rett linje på tvers av vinkeljernet. Så målte jeg hvor langt ned hullene skulle være. Da var det bare å kjørneslå. Da var alt klart for boring. 


 Jeg brukte en magnetboremaskin for å lage hullene. Satte inn et 14mm kernebor. Jeg trenger ikke forbore her, ettersom det er et kjernebor jeg bruker. 
Når hullene var borra, slipa jeg vekk glødeskallet på alle kanter. jeg slipa også fuger der det skulle sveises.
Når dette var gjort, var det bare å hefte sammen. Jeg brukte P47D 2,5mm elektroder til å hefte dette sammen. Satte strømmen på 70A. Da de forskjellige delene var heftet sammen sendte jeg dem til sveising.




Resultat:  Jeg hadde byttet om to hull da jeg borra, så jeg måtte borre disse opp på nytt, men bortsett fra det. Så passet alt sammen, så resultatet blei bra.


Læreplanmål:


  • planlegge og utføre arbeidsoppgaver i tråd med tegninger, prosedyrer og standarder
  • bruke metoder for sporbarhet for plater, profiler, strukturelle rør og utstyr
  • bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget
  • drøfte faglige løsninger med kollegaer
  • gjøre rede for og utføre arbeidet i tråd med gjeldende krav til HMS
  • velge materialer i tråd med tegninger og spesifikasjoner
  • klargjøre materialer for sammenføying
  • beregne materialbruk, sveisekrymp, deformasjon og likevekt
  • bearbeide stålplater, profiler og strukturelle rør i tråd med arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • bruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgavene
  • bruke måleverktøy og vurdere måleresultater
  • sette sammen komponenter og konstruksjoner i tråd arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • 1 kommentar: